dinsdag 17 november 2009

Rekentruc: elke auto goedkoper

Minister Eurlings zegt dat 60% erop vooruit gaat, maar een simpele berekening toont aan dat je zomaar 150,- per maand meer gaat betalen.

De overheid heeft voor ons een paar mooie berekeningen gemaakt om aan te geven hoeveel er straks voor het gebruik van de auto betaald moet worden. Bekijk de voorbeelden die door de overheid zijn gemaakt, en ook door de ANWB worden gebruikt.

Maar zoals bij de meeste propaganda van de overheid rammelt het aan alle kanten. Waarom ben je bijvoorbeeld minder kwijt aan waardevermindering van de auto nadat de kilometerheffing is ingevoerd? Waarom is de nieuwe provincie belasting niet meegenomen in de berekening? Waar is het spitstarief gebleven?



Lees verder

 
 
 
 

5 opmerkingen:

  1. De ANWB heeft bewust de situatie van 2018 genomen om dan de BPM en Provinciale Opcenten kolommen op NUL te kunnen zetten.
    Ten eerste komen die nooit op NUL, zeker de Provinciale opcenten niet, die worden eldere gehaald.

    Maar: in de periode van 2012 tot 2018 betaalt U gewoon nog lekker dubbel. BPM zit nog steeds op aan te schaffen auto's, en op bestaande auto's is die nog lang niet afgeschreven, maar zit tevens al wel volledig omgeslagen in de KM heffing verwerkt! Voor de volledigheid had men dit dus ook even moeten aangeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt op de invoering van de zorgverzekering, het zou bugetair neutraal zijn en niemand zou er veelop achteruitgaan.......het kostte mij met 2 studerende kinderen toch wel even meer dan 2000,= euro meer dan het oude systeem!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In het wetsvoorstel staat ook een (nog onbekende) factor voor leeftijdsboete. Hoe ouder de auto, hoe duurder per kilometer, ook als de auto verder identiek is aan een jongere uitgave. Deze factor wordt nergens genoemd en zal tzt wel als joker worden ingezet om het wagenpark gedwongen te verjongen. Met als gevolg een GROTERE waardevermindering ipv een kleinere.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar ook geen rekening mee wordt gehouden is dat e mensen die nog gewoon zelf hun auto moeten kopen omdat ze geen dure baanmet leasebak hebben deze niet nieuw kunnen kopen. Het BPM voordeel op een auto die gebruikt 5 à 10 duizend euro kost is dan wel helemaal verdwenen. Dus wanneer je dan 35000 per jaar (MOET) rijden kost het bijna 200 E p/m bovenop de toch al zo hoge brandstof prijs.
    De vervuiler betaald: Goed idee, maar dan ook BTW en Accijns op brandstoffen laten verdwijen, dan is 6 à 10 ct acceptabel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De invoering van de kilometerheffing is voor de overheid een manier om de schatkist te vullen en niet om files te verminderen, ook al beweren ze dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen